Op 29 oktober 2007 gaat op Eén Viva Victoria van start. Een programma over "een ziekelijke angst voor specifieke zaken of situaties die niet in verhouding staat tot de reële bedreiging die ervan uitgaat.” De trailer laat beelden zien van grote hoogtes, veel water en harige vogelspinnen. Zoiets schept verwachtingen, zoals een gezonnebrilde Walter Grootaerts die plots in beeld verschijnt. Niet alleen omdat ook hij bij veel mensen koude rillingen veroorzaakt, maar vooral omdat het Now-or-Never- en Fear Factor-sfeertje wel heel erg om de hoek loert.
“Hola, hola!”, hoor ik de programmamakers al in het verweer kruipen. “Onze kandidaten krijgen professionele hulp van psychologe Tine Daeseleire!” Juist, ja, dan mag je zoiets wel verkopen als kwaliteitstelevisie. Meer nog, dan moet je van deze tendens gebruik maken om de negatieve creativiteitsspiraal op de VRT om te buigen. En pax media als we zijn, wensen we graag een steentje bij te dragen met enkele bijkomende verantwoorde programma-ideetjes:
- We volgen het wel en wee van de familie Planckaert in de Ardense bossen. Magali, Francesco, Stephanie en Christopher worden bijgestaan door een gespecialiseerde seksuologe die nu en dan voor de educatieve input zorgt door uitleg te geven over voorbehoedsmiddelen en gezinsplanning.
- We steken vijf verleiders, zes verleidsters en vijf koppels samen op een eiland. De deelnemers moeten tijdens hun verblijf uitzoeken wie een partner heeft dan wel single is. Het Vlaams-Nederlandse presentatieduo wordt bijgestaan door een arts, over het effect van alcohol op de geslachtsdrift, en door een historicus-bioloog, over het paargedrag van de primaten. In een aftershow licht een expert in montagetechnieken toe hoe je kunt manipuleren met videobeelden.
- We laten de kijkers gewoon zoveel mogelijk onbekende en soms zelfs door onderbetaalde researchers uitgevonden automerken, dranksoorten, jongens- en meisjesnamen raden en doorbellen. Na enkele uren geven we, bij wijze van tip, een letter uit het gezochte woord. Een geleerd statisticus legt uit hoeveel automerken, dranksoorten, jongens- en meisjesnamen u kunt vormen met die ene letter én hoeveel kans u maakt uitgerekend de tiende beller te zijn. Een economisch genie worstelt zich doorheen academische begrippen om de term ‘geldklopperij’ uit te leggen en een textieldeskundige verklaart waarom de presenterende geiten veel blaten maar weinig wol produceren.
Laat het een geruststelling zijn, heren Wauters en Vanseveren. Slaap op uw beide oren. Als het miljoenencontract met Woestijnvis financieel onhoudbaar blijkt te zijn, hoeft u niet te panikeren. Verantwoorde programma-ideetjes uitdenken is, zoals u ziet, mijn tweede natuur…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten